Khamis, 14 Mei 2009

PENDIDIKAN AWAL DAN PEMULIHAN BACAAN

Assalamualaikum;

Era angkasalepas memungkinkan kita merasakan bahawa kehidupan kini terlalu canggih dan berada pada tahap yang tinggi. Namun begitu, hakikat kehidupan ini tidak dapat menyangkal bahawa pendidikan awal kanak-kanak dan pemulihan bacaan terlalu penting untuk tidak diperdulikan. Langkah-langkah kemajuan bermula daripada pendidikan awal dan turutannya akan gagal kerana tersasar kesinambungan dengan kecenderungan bacaan sebagai satu elemen yang wajib kepada individu telah terabai oleh pelbagai masalah.

Terarah daripada itu maka penyatuan pendidikan awal kanak-kanak dalam bidang pendidikan bukan secara menyeluruh tetapi menginginkan supaya bacaan menjadi fardu ain kepada manusia yang tidak mampu menguasai ilmu secara ilham terus daripada Allah SWT. Allah SWT telah menurunkan ayat Quran yang pertama berkaitan dengan kepentingan bacaan.

Masalah pendidikan awal kini mungkin terarah kepada falsafah yang mendasari pemikiran pembentukan kurikulum pengajaran pendidikan awal kanak-kanak. Oleh itu, di mana kita samada untuk tujuan sebagai memenuhi keperluan perjalanan dunia ini mencapai kemajuan yang berbentuk material, persoalan akhirat sebagai penganut agama hak atau agama batil dan rangkuman kepada kedua-duanya yang merupakan rojak. maka, persoalannya kita mungkinkah rojak yang akan mampu dimakan sendiri atau akan diratah. Persoalannya, kita sebagai manusia bertindak kepada asas kepercayaan yang diterima daripada ibu bapa kita atau persekityaran yang lebih mendominasi kepada pembentukan kepercayaan kita.

Hakikat yang tidak boleh nafikan adalah bacaan merupakan pencorak dan alat utama yang menjadi perantaraan penerimaan ilmu. sejajar dengan itu, kepentingan pemulihan bacaan untuk kanak-kanak dan semestinya individu sebagai manusia perlu dipertimbangkan sebagai satu kewajipan.

Kita ialah manusia, maka tanggungjawab manusia bukan setakat makan minum, tidur, mengawan dan sekadar perebutan memenuhi sifat-sifat kehaiwanan atau kebinatangan. Tentunya, sifat kemanusiaan itu subjektif tetapi objektif jika manusia sedar ia adalah manusia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan